Saturday, September 29, 2012

Dear Diary: First Day In Auckland

Sincerely love by EiNeZz at Saturday, September 29, 2012
Photobucket
Lebih kurang sebulan dah aku balik dari Mujilen (New Zealand) tapi baru sekarang nak update kat blog. Apa kata korang tak payah nak mengeluh banyak. Layan aje citer aku nie O.K. :D

9.45 am: We safely touched down at Auckland International Airport. Since New Zealand has very strict quarantine and customs laws, we took about 30 minutes to past the security gate inside the terminal. Dorang check sume hand luggage tuk pastikan takde sape-sape bawak prohibited items such as fresh food, drugs and so on. Siap ada anjing hidu beg kitorang tuk kesan barang terlarang tu. Dah lah anjing dia besar naik kecut aku tengok. 

Ini masih dalam terminal. Ukiran kayu kat belakang tu sekali pandang macam kat Cultural Village, Sarawak tapi tu adalah hasil architecture dari puak Maori.

Aku ingatkan aku dah lambat sebab terpisah ngan yang lain. Tengok-tengok aku & Along yang sampai awal kat arrival hall. :D

Ok amek banner tunjuk excited. Besalah kan fist time bro. HAHAHA!
Auckland Airport. Annie, tour guide kitorang datang jemput then bawak terus naik bas yang dah disewa.

Keluar je dari airport rasa macam dalam aircond. Sejuk-nyaman! Tarik nafas dalam-dalam supaya rasa sejuk tu masuk ke lubang hidung sebelum sampai ke peparu. Eh...eh! Korang, kita dah sampai! Macam tak cayer kan! Tu la aku macam sakai pun ada. =.= Penat tauk dalam airplan dekat 10 jam. Mestilah happy bila dah sampai. ;p

Siap-siap simpan barang dalam bas Annie bagi cokelat & mineral water. And she said the Whittaker’s chocolate is originally made in New Zealand. Then we decided to buy the same one to be brought to Malaysia. Sebelum teruskan perjalanan, kitorang singgah kat convenience store tuk beli apa yang patut.

Hah! Ini dia Countdown. The most popular convenience store. Aku agak je la sebab pegi mana-mana ada je Countdown nie. heheh~

Macam-macam jenis spesies apple kat sini

Nectarines nie alau kat Malaysia mahal. Kat sini agak murah. Pastu Dr cakap sape nak, amek je dia belanja. Baikkan! :) Aku apa lagi. Dr saya nak! Nak!

Pisang dia besar-besar. Tapi sorry aku tak suka pisang. ngee~

Erk! Erk! Kalau nak bayar self service. Toleh kiri toleh kanan tak reti nak guna. =.='

Aunty baik nie tolong ajar kan. Kene scan satu persatu. Lepas tu masukkan dalam plastic bag. Kalau salah buat mesin tu tau.Then mesin tu boleh cakap suruh kita ikut arahan dia. Comelkan! :))

Di luar menikmati kelazatan nectarines! :9 Maceh Dr.

Toink3~ ♥

We stop at Harbour Bridge

Nampak macam terik. Tapi angin kuat. Sejuk tauk! >_<"

We took some photos

Our next route is Mount Eden atau dikenali sebagai Maungawhau in Maori

Penat jalan kaki. Tapi best jugak. View dia lawaaaa!

For you to know, Mount Eden is the highest of the volcanoes in Auckland city at 196 meters. The best part is when our visitor guide told us some histories of this mountain and followed by ahhh... ooowhh... uuhh... sounds from us. Sakainess was come again that time. HAHAHA! If you're interesting to know silalah menggunakan perkhidmatan Incik Google. Ponat den nak cerita panjang. tehee~

Cerun nie sangat curam tau. Takut!

Along ajak aku turun kat bawah. Aku tak nak. Visitor guide tu cakap ada mitos yang menyatakan kalau kita turun kat bawah orang tu takkan mengandung sampai bila-bila. Tapi sebenarnya mitos tu elak orang turun sebab bahaya. 
Gadis Mujilen

 Now we are on the top of the mountain

 Khusyuk dengar cerita visitor guide

Dah penat jalan daki bukit, kami pegi la cari makan. It was very rare and hard to find halal food in a shopping mall. Finally we found a Turkish cafe that provide halal food. Krongg~ kronggg~ bunyi dah perut.

Star Kebab

 Time nak order kebab, kita boleh pilih 3 jenis sos yang kita nak. Sebab banyak sangat sos dia, aku pun jadi keliru tak tau mana nak pilih. @.@" <-- font="font" muka="muka" nak="nak" semua="semua" tamak="tamak">

 Dijamin HALAL :)

A combo set Turkish kebab costs me NZD 13.50 which is approximately RM34
# tapi nie bukan kebab sebenar yang aku makan. Lebih kurang macam nie kebab kat sana.

Dah kenyang makan, kami pegi souvenir shop. Tapi barang-barang dia agak mahal. So kitorang decide nak cari tempat lain yang lagi murah. Hadoiii lah jugak. Then check in kat All Season Hotel. Rehat kejap then keluar jalan-jalan ngan Along kat Auckland city. 



Guna camera enpon tu la x jelas

Banyak lagi pic tapi penat nak upload. Wah bahagia... :D


~WASALAM~


Thanks for reading this entry.

3 say you love me too:

Norfazwin bt Majid said...

sambung la lagi cerita mujilen :D

EiNeZz said...

hahaha penat la win... masi ade dlm draft nie.. :P

Nursha said...

akak bestnyer...
promote skit tempat yg best dikunjungi..
:-)

 

~ EiNeZz ~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review