Friday, April 20, 2012

Cultural Village in Kuching

Sincerely love by EiNeZz at Friday, April 20, 2012
Assalamualaikum dan hai semua...

Wee... weee~ Cerita pasal Sarawak tak abis lagi lehh! Hari tue aku cerita sikit jer kan. So aku nak sambung sikit kisah time aku pegi Cultural Village atau dalam bahasa kita di panggil Kampung Budaya. Jom selami pengalaman manis bersama aku. Wihaa~ :D

Semasa dalam perjalanan menuju ke destinasi. Joy yang drive. Tengok tue Tiqa memang mulia sampai sanggup sewa kereta untuk bawak aku jalan-jalan. *hold perasaan sebak*

Pemandangan indah yang kami lalui sepanjang menuju ke lokasi. Macam rancangan mempromosikan destinasi pelancongan plak aku rasa. :)

Itulah Gunung Santubong. Kalau korang tengok betul-betul, macam orang yang sedang baring. Ada bentuk muka dan badan.

Saujana mata memandang. Hampir sampai ke destinasi. Aku paling excited! Tak sabar nak turun kereta. Ngeh3~ ;p

Sekelip mata dah sampai. Snap picture bersama driver terhandal Joy Schumacher. Giler cool dapat gelaran baru. :D

Cinggg!!! Mana-mana pun Bliss tak boleh tinggal. Kesukaan setiap masa. HAHAHA!

Wah! Wah! Akhirnya hasrat untuk pergi ke tempat nie telah terlaksana. Ceh! Bunyi macam nak jumpa putera raja jer.. =.=' sakai!

Commercial untuk rakyat tentang kepentingan berkasih sayang antara ibu dan anak. WAKAKA!

Dari luar pun dah boleh tengok betapa ciri-ciri tradisional dan budaya Sarawak diketengahkan. Amboi cikgu Geografi bersastera fulekkk! ^_^

Jakun semacam. Tolonglah please. Delete. HAHAHA!

Kalau tadi bersama ibu kali nie bersama papa tersayang. Aloloh~

Memang target nak tengok teater. Kami sampai je teater dah nak start. Best giler tengok tarian-tarian yang unik & lemah gemalai si jelita menari.

Boleh tahanlah setiap suku kaum ada tarian tersendiri.

Aku tepuk tangan kuat-kuat sebab excited lebih. (^-^)"

Ewah... Ewaaahh! Aku tengok foreigner terhibur! Mana ada tempat dorangkan. Kau ada?

Tengok tue dia boleh pusing-pusing atas buluh. :O

Nie dia panggil foreigner nak suru sumpit belon. Kelakar dan menghiburkan! Kitorang gelak-gelak aje.

Lepas tue dorang ajak audience menari sekali atas stage. Aku nak tapi malu. HAHAHA! Tiqa & Joy suruh naik tapi aku buat muka tak berminat. Kah3~ Ketahuan sekarang!

Inilah view luar Panggung Budaya

Dorang dua nie pun nak jugak. Tapi motif utama nak ukur ketinggian siapa yang lebih zirafah. Ngeh3~

Aku first aider bro! Mana-mana pegi mesti nak tolong orang. Si mulia hatilah konon. Hew... hew...

Ok, pengembaraan bakal bermula. Tak tau nak pegi yang mana. Serius teruja. Eh2 jangan snap. I tak ready lagi lehhh. =.='

Ok dah ready. Passport untuk dapatkan stamp di setiap rumah yang ada nanti. Wink~ (^.~)v

Taraaaa! Gembiranyeee~

Wee~ wee first time naik titi nie. Nasib baek aku pakai flat aje.

Kebetulan jumpa kawan-kawan Tiqa kat sana. So, aku pun dapat kawan barulah. Seronok... :)

Kesian Joy kene buli jadi photographer.

Ini Alif kawan Tiqa & Joy. Baru kenal. Dia pun datang dengan kawan.

Macam tak nak turun jer amek gambar banyak-banyak.

Giler cool kau Joy! Akhirnya ada jugak gambar exclusive bersendirian. ^.^ Bajet artis pulak...
Haisshhh. Si anak datin paling ceria. Aku nak duduk jugak tapi tak sampai =.="
Amek kau Jahhh! Kegembiraan terserlah.
 
Sila jangan lihat pada perbezaan ketinggian. Saya normal dia yang terlebih. >,<"

Joy aku tau kau pikir sape... :p

Tak aci tak boleh masuk. 

 Hebatkan. Batu keras macam tue pun dorang boleh ukir. Cool!

Kadang-kadang aku pun tak faham kenapa harus bersikap seperti ini. (_ _#)"

Iyalah tue macam stewardess nak suruh orang masuk plane.
"Welcome sir. Please have a seat."
 
Kalau aku pulak. "Eh, kau lambat. Kau ingat kerja aku tunggu kau sorang je ke?"

Dua jejaka stayaq!

Tak ready lagi. Tapi aku suka tengok picture nie. :D

Macam ayu-ayu lah konon kannn... @.@" *pengsan*

Kayu yang diukir.
 
Hemo... hemo hagimaru! ;p

Rules are made to be broken.

I was born to break the rule. HAHAHA!

Erk! Yang nie aku dibagi duit pun aku tak nak sentuh. *telan liur*
 
Yeah! Dapat kisar padi cara tradisional. Dulu tengok kat TV jer.

Key chain dari gigi buaya. 

Aku lupa nama alat yang kitorang pegang tue. Diperbuat dari kulit siput dan boleh bunyi-bunyikan macam alat muzik. Joy cakap bunyi dia macam katak.

 
Ini pedang betul punya tauk! Hati-hati nanti cedera.  
*abaikan muka shock*

Tangga yang agak unik jugak.

Alif macam nak jadi hero Sarawak. hik3~.

Hai saya sedang bergembira. (^___^)

Inilah kawan-kawan baru saya. 

Ceh! Muka serius tak boleh blah. Pedahal nak menjahit pun tak reti. *Comelkan kami*

Itu. Itu. Aku pun tak tau apa motif. Grrr...

Kebahagiaan yang tidak bisa dilukis.

Tengok tue si cantik berdua.
Sekali lagi aku malu dengan aksi di luar kawalan. Kah3~

Cover magazine. *perasan*

Sebenarnya Joy da penat amek gambar tapi aku paksa jugak. Penjahatkan!

Dorang cakap aku hyper. (-.-)"

Haus! Terus pegi cari minum.

Aissshh! Si datin tak nak kalah behhh.

Kau buat apa tu Joy? :)

Motif nak bagi tengok background cantik tapi tak nampak best pun. Adoyaii~

Kau pun mau2 jugak kan bersaing dengan aku. Ih! Ih!

Rumah Penan. Ntah rumah yang ke berapa dah time nie.

Tengok kayu yang aku pegang tu dorang boleh buat macam rambut bergulung-gulung. Awesome!

Joy panggil suruh aku naik sebab aku kecik kot.

Lepas tue dapat perhatian ramai. Ceh macam artis nak buat persembahan. ;p

Rupa-rupanya Joy ada plan lain. Dia nak kenakan aku. Dia cabut tangga tue. (T-T)

Ney... ney... penat! Kesian deh loe!!!

Dua bestie bersama.

Tumbuk-tumbuk beras. Berat kot kayu tue. Kalau kena kaki boleh pengsan tauk!

Ini uncle memang kreatif. Dia ukir-ukir alat tue guna marker hitam. Then aku cakap "Pak cik boleh saya try". Dia cakap "Tak boleh nanti rosak". Tiqa yang dengar gelak-gelak. Aku terus berdiri dan pergi. *Merajuk!*

Kuih yang dibuat daripada ubi. Diparut-parut lepas tue digoreng. Sedap jugaklah sebab ada rasa manis ubi tue. Hanya RM2 untuk 5 biji.

Aku dah penat sebenarnya. Paksa diri senyum.

Rumah Orang Ulu pulak.

Mula-mula tak berani nak sentuh batu nie. Kah3~

Sudahlah tew~

Memang bintanglah kau Tiqa. :)

Dengan Fafa dari UKM. Dia pun macam aku pelancong.

Tak suka. Bahu pun tak lepas. T_T

Semangat dapatkan stamp.

Tak sanggup dah naik. Penat sangat.

Bumbung rumah diperbuat daripada daun yang entah apa nama dia.

Stayaq kan aku ngan Tiqa.

Joy cool!

Alif pun sama. 

Peeewit!

Rumah Melayu. 

See! Tak nak kalah jugak lettew~

Akhir sekali Rumah Cina. Yeaaahh! Berjaya menamatkan pengembaraan dengan selamat.
 
Pintu keluar.

Tunjuk apa tue? Gunung Santubong lehhh.
Nah! Nah! Si princess.

Boleh sudah jadi model tau! tehee...

Souvenir shop.

Eeee jeles bah saya sama kau.

Tengok kalau aku yang amek gambar semua lawa-lawa.

Penat tapi serius happy sangat.

Si gadis yang ayu... Jeng.. Jeng.. Jeng..

Beauty Fafa. ^^

Kali terakhir bergambar sebelum berpisah. Sob. Sob.


Alhamdulillah. Thank you Tiqa... Thank you Joy. Korang dah buat aku bahagia. Ngeh3~ Jangan serik dengan aku sudah. HAHAHA! Maaflah kalau terlalu hyper. Aku happy sangat time tue sampai lupa aku baru jer putus cinta 5 tahun yang lalu. lol... tifuuu~


~WASALAM~


Thank you for reading this entry. Spread love

2 say you love me too:

Rin Saharina said...

tqa nmpak matang.ein mcm biasa, always comel :D

EiNeZz said...

hahaha... semua kawan2 cakap macam tu. tiqa macam kakak. elehh pedahal rin yg comel :)

 

~ EiNeZz ~ Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review